Mijn favorieten

Courtage van een makelaar; bedrag gedeeld door uren? (4 min. leestijd)

Courtage van een makelaar; bedrag gedeeld door uren?

De huizenmarkt is nét een normale economie, als er weinig vraag bestaat naar woningen houd dit in, dat woningen waarschijnlijk lang te koop staan. Is er veel vraag, dan zal er een kortere verkooptijd van toepassing zijn. De werkzaamheden van een makelaar liggen per woning wel redelijk vast, of een woning nu lang of kort te koop staat. Het gemiddeld aantal bezichtigingen per woning lijkt momenteel zelfs op te lopen, met andere woorden een makelaar moet tegenwoordig meer tijd steken in het onderdeel bezichtigen.

Het verdienmodel van de makelaar wordt bepaald door de courtage die hij in rekening brengt bij zijn opdrachtgevers.

Wat gebeurt er in een "krappe"markt (een markt waar de vraag naar huizen hoog is)? De aantallen woningen die de makelaars in de verkoop hebben, lopen terug. Ter indicatie: in 2016 stonden er 215.000 woningen te koop op Funda; momenteel staat de teller op 156.000 woningen te koop.

Makelaars hebben als doel de woning zo tegen de beste voorwaarden te verkopen. Wat merk ik momenteel in de markt? Omdat het aanbod steeds schaarser wordt, gaan consumenten steeds meer "shoppen" naar makelaars. Een gezonde ontwikkeling, waar de consument absoluut bij gebaat is. Echter, op welke punten moet je als consument nu letten?

  • Zo! Je hebt nu een gesprek gehad met misschien wel 2 of 3 makelaars. Bij welke had je het beste gevoel? Zorg dat je een klik hebt met de makelaar, hij gaat ervoor zorgen dat hij jouw woning tegen de beste voorwaarden gaat verkopen. Ben je 1 van de 100 of ga je alle aandacht krijgen...?
 
  • Hoe doet de makelaar het in de reviews? Je zou denken dat de ranking op funda belangrijk is, maar die draait vaak om aantallen. M.a.w. verkoopt de makelaar veel nieuwbouw óf uitpondwoningen (ex huurwoningen van de corporatie) dan plaatst funda deze bijna altijd bovenaan. In de reviews lees je echter ervaringen van consumenten met de makelaar. Een prima graadmeter omdat funda geen methode kent van "fake" reviews, wat bijvoorbeeld op facebook wel kan.
 
  • Het lijkt heel aantrekkelijk om alleen maar te kijken naar de hoogte van de courtage. Weet wel, dat dit het bedrag is dat de makelaar moet motiveren om zijn best te doen voor jou. Kies je voor een "do it yourself"-concept of de goedkoopste makelaar, dan moet je scherp zijn in het gehele proces. Zeker bij de onderhandelingen zal een goedkope makelaar sneller geneigd zijn om akkoord te gaan, omdat hij hiermee geen tijd meer in de zaak hoeft te steken. Het verschil tussen € 10.000,- extra opbrengst of € 20.000 extra opbrengst is de moeite waard. Meer dan de courtage van je makelaar kost!
 
  • Wat betaal je nu echt? Opstartkosten, courtage, no cure no pay; termen waar je normaliter niet veel mee te maken hebt. Vraag om een duidelijke uitleg en eventueel specificatie van de kosten. Een aanmelding op funda, inclusief al het beeldmateriaal, kost een makelaar al gauw € 500,- tot € 700,-.
 
  • Dienstverlening; wanneer heb jij de meeste vragen en hoe kan je met deze vragen terecht bij de makelaar. Is hij buiten kantoortijden bereikbaar? Kan je hem bellen, mailen, appen? Uiteraard zal de makelaar er alles aan doen om slapeloze nachten te voorkomen, maar het is en blijft een spannende onderneming om je huis te verkopen.

Zo, nu kun je in ieder geval een heldere afweging maken.

En... ja als je nu het bedrag deelt door de uren, komt daar een prachtig modaal salaris uit. Makelaar wordt je niet voor het geld. Het is een roeping!